BAG DESEMPENHO & PERFIL • PERFORMANCE & PROFILE BRAZIL AUTOMTIVE GUIDE JAN 2025 | AUTODATA 9 The bus segment recorded 27,7 thousand sales in twelve months, the best result for such a period since 2014, with an increase of 12.4% over 2023. For 2025 Anfavea expects demand to be strengthened as a function of the Caminho da Escola program, which should generate an interesting volume of sales, coupled with the demands of transport operators. PROFILE Once the country had received new plants in 2022 and 2023, in 2024 the automotive industry maintained its strength, with 59 plants installed in 10 states, throughout 41 cities, and with Anfavea boasting 27 members. GWM and BYD are still to be confirmed as new members, but it is expected that this will take place this year, when their plants start to put out made in Brazil products. The installed production capacity for the industry as a whole is 4.5 million units by the end of 2024, and this figure should climb to close to 4.7 million as BYD and GWM start operating. In the next couple of years, this figure is bound to increase, given that some of the companies are increasing their operations. A case in point is Toyota, which in 2026 will have a new plant producing locally. Additionally, the production capacity for agricultural machines adds up to 125 thousand units. Altogether, vehicle and auto parts factories and distribuitors generate over 1.2 million jobs in the country. With this volume, the Brazilian automotive industry is the eighth largest in global terms, and the sixth largest market. Overall billings for the whole industry were US$ 53.6 billion, generating R$ 93 million in taxes such as IPI, PIS, Cofins, ICMS and IPVA. Auto parts manufacturers, which are brought together in Sindipeças, add up to 491 different companies in Brazil, with roughly 600 plants. 41 Cidades/Cities 59 Fábricas/Factories 10 Estados/States 27 Associadas/Associates Indústria de veículos em 2024 Vehicle industry in 2024 paração com iguais meses de 2023 e espaço para crescer ainda mais nos próximos anos. O segmento de ônibus registrou 27,7 mil vendas em doze meses, o melhor resultado desde 2014, com alta de 12,4% sobre 2023. Para 2025 a expectativa da Anfavea é de que a demanda seja puxada para cima graças ao programa Caminho da Escola, que deverá registrar um bom volume de entregas, junto com as demandas dos operadores de transporte. PERFIL Depois de o País receber novas fábricas em 2022 e 2023, em 2024 a indústria automotiva manteve o seu porte, com 59 unidades produtivas instaladas em dez estados e em 41 cidades, com a Anfavea somando 27 associadas. A adesão de GWM e de BYD ainda não foi consumada, o que deverá acontecer este ano, quando suas fábricas começarem a produzir carros made in Brazil. A capacidade produtiva da indústria é de 4,5 milhões de unidades até o fechamento de 2024, e este número deverá subir para perto de 4,7 milhões com início de produção da BYD e da GWM. Nos próximos anos este número seguirá aumentando pois algumas empresas estão ampliando suas operações, caso da Toyota, que em 2026 terá uma nova fábrica produzindo localmente. Este volume se soma à capacidade de produção de 125 mil máquinas agrícolas por ano. Somando fábricas de veículos, de autopeças e distribuidores, o setor emprega mais de 1,2 milhão de pessoas no País. Com esse tamanho a indústria automotiva nacional é a oitava maior globalmente, e o sexto maior mercado interno. O faturamento do setor em 2022 foi de US$ 53,6 bilhões, gerando R$ 93 bilhões em impostos como IPI, PIS, Cofins, ICMS e IPVA. As fabricantes de autopeças, representadas pelo Sindipeças, somam 491 empresas no Brasil, com aproximadamente 600 fábricas.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjI0NzM=