BRAZIL AUTOMTIVE GUIDE JAN 2024 | AUTODATA 9 BAG DESEMPENHO & PERFIL • PERFORMANCE & PROFILE industry to export, which lost ground in all countries in the region due to the increased presence of Asian models. Given this scenario, shipments of light vehicles closed the year at roughly 404 thousand units, as compared to the 439 thousand units projected in January and revised in October to 397 thousand units. HEAVY SEGMENT In this segment, the arrival of engines Euro 6 was a major setback for the market, and it took almost half a year for the market to demonstrate its appetite for these vehicles. The forward buying movement, very strong at the end of 2022, impacted demand in 2023, as the clients had been served with Euro 5 models, which could be delivered to clients from January through June. Sales of trucks and buses started the year with a forecast of 128 thousand units, a projection published in January, which was maintained in December’s revision and the press conference last December by Anfavea, meaning a reduction of 11.1% when compared to 2022. PROFILE In 2023, a new group decided to install a plant in Brazil: BYD which already produced bus chassis in Campinas, SP, and purchased the old plant installed in Camaçari, BA, to produce light electrical and hybrid vehicles. The company assured that it will invest R$ 3 billion, with an initial capacity for up to 150 thousand vehicles per year. As a consequence, the auto business in Brazil totals 59 plants, in 10 states and 41 cities, and therefore Anfavea now counts with 27 members. It awaits for BYD and GWM to officially initiate local production, and hopefully join Anfavea. The total installed capacity is 4.5 million vehicles/year as well as 125 thousand agriculture and road machines, generating 1.2 million jobs, both direct and indirect. This setup makes Brazil the world’s 8th. largest car manufacturer as well as the 7th. largest internal market. Billings of the whole industry for 2022, the most recent year for which numbers are available, was US$ 53 billion, generating up to R$ 85 billion in taxes. The auto parts manufacturers total 498 companies associated with Sindipeças, which is the body representing the sector, with about 600 plants and offices installed in Brazil. ses da região por causa da maior participação dos veículos importados de outras regiões. Diante deste cenário os embarques de veículos leves encerraram o ano com cerca de 404 mil unidades, contra o volume de 439 mil unidades que foi projetado em janeiro e, em outubro, revisado para 397 mil. PESADOS Nos pesados a chegada dos motores Euro 6 foi um grande baque para o mercado, que demorou, pelo menos, um semestre para começar a aumentar o seu apetite por esses veículos. O movimento de pré-compra, que foi forte no final de 2022, também afetou a demanda em 2023, pois os clientes foram abastecidos com modelos Euro 5 que ainda podiam ser entregues de janeiro a junho. As vendas de caminhões e ônibus começaram o ano com a expectativa de chegar a 128 mil unidades, projeção divulgada em janeiro, que foi mantida na revisão de outubro e na entrevista coletiva de dezembro da Anfavea, representando queda de 11,1% na comparação com 2022. PERFIL Em 2023 mais uma empresa decidiu instalar fábrica no Brasil: a BYD, que já produzia chassis de ônibus em Campinas, SP, e comprou a fábrica da Ford instalada em Camaçari, BA, para começar a produzir veículos leves híbridos e elétricos. A empresa garantiu que investirá R$ 3 bilhões, com capacidade inicial para produzir até 150 mil veículos/ano. Desta forma o setor automotivo soma, no Brasil, 59 fábricas, em dez estados e em 41 cidades, com a Anfavea contando com 27 associadas e aguardando que BYD e GWM iniciem oficialmente a produção local para, possivelmente, ingressarem no quadro de empresas associadas. A capacidade fabril da indústria é de 4,5 milhões de veículos/ano e de 125 mil máquinas agrícolas e rodoviárias, gerando 1,2 milhão de empregos diretos e indiretos. Esse porte posiciona o Brasil como oitavo maior produtor de veículos no mundo e o sétimo maior mercado interno. O faturamento de 2022 do setor automotivo, dado mais atualizado no Anuário da Anfavea 2023, foi de US$ 53,6 bilhões, gerando R$ 85 bilhões em impostos recolhidos. As fabricantes de autopeças somam 498 empresas associadas ao Sindipeças, entidade que representa o setor, com cerca de seiscentas fábricas e escritórios instalados no Brasil.
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