BrazilAutomotiveGuide_2023

66 Janeiro/January 2023 | AutoData | Brazil Automtive Guide sequência de mudança na configuração. Desde 2022 o setor oferece a possibilidade de inserir o quarto eixo em carretas, o que absorveu parte das vendas que seriam para o bitrem. “Vamos ter um cenário mais claro desta alteração a partir de 2023”, observa. ESTRATÉGIAS PARA EXPORTAR Também é aguardado em 2023 o avanço das expor- tações de implementos, que têm oscilado muito nos últi- mos anos. Durante a Fenatran o setor realizou uma série de rodadas de negócios, organizadas pela Anfir em parce- ria com o programa MoveBrazil, que geraram vendas na ordem de US$ 18 milhões. Na comparação com a feira de 2019, quando os negócios somaram US$ 6,5 milhões, a alta é de quase 200%. Os encontros reuniram 25 importadores de dez paí- ses com 75 fabricantes de implementos. Participaram clientes de Angola, Argentina, Bolívia, Chile, Colômbia, Costa Rica, Equador, Panamá, Peru e Uruguai. Outro movimento para o fortalecimento do mercado externo foi a participação de associados da Anfir no IAA Transportation 2022, o salão de veículos comerciais de Hannover, Alemanha, de onde devem ser gerados mais de US$ 12 milhões em negócios. Em outro evento, em Lima, no Peru, a projeção é de faturar mais US$ 8,6 mi- lhões. “O resultado mostra o interesse do mundo no pro- duto brasileiro e que temos espaço a ser conquistado no comércio internacional”, indica Sprícigo. No ano passado o setor somou 4,9 mil embarques para o exterior, alta de 7,4%% sobre 2021, que teve salto de 100% sobre 2020, alcançando mais de 5 mil unidades. Nos dois exercícios anteriores os volumes ficaram em 2,7 mil e 2,5 mil unidades, respectivamente, em queda de 50% sobre 2018.  8.5% up to November in the segment of trailers does not necessarily mean a reduction in business, but could rather be a consequence of configuration. Since 2022, the sector offers the possibility of inserting a fourth axle in trailers, which probably ate into sales that would otherwise go to the Bitrem. “We will have a clearer scenario of this modification from 2023 on”, he remarks. STRATEGIES TO EXPORT It is also expected for 2023 that the export of road equipment will perform satisfactorily. In the last couple of years there has been a series of ups and down in the volume sold. During Fenatran the sector held a series of business meetings, organized by Anfir in association with the program MoveBrazil, which generated sales in the order of US$ 18 million. In comparison to the event of 2019, when business closed amounted to US$ 6.5 million, the increase is almost 200%. The meetings brought 25 importers of 10 countries with 75 manufacturers of road equipment. We had clients from Angola, Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Panama, Peru and Uruguay. Another movement for the strengthening of the internal market was the participation of Anfir associates in the IAA Transportation 2022, the show for commercial vehicles in Hannover, Germany, where it is expected that US$ 12 million will be generated. In yet another event, in Lima Peru, projections call for a business volume of US$ 8.6 million. “The result shows the world is interest in Brazilian products and we have a space to conquer in the international commerce”, Mr. Sprícigo says. Last year the sector totaled 4.9 thousand units shipped to other markets, growth of 7.4% % over 2021. Then again, 2021 had an increase of 100% over 2020, reaching in excess of 5 thousand units. In the two years before that the volumes were 2.7 thousand and 2.5 thousand units, a reduction of 50% over the volume of 2018.  FABRICANTES DE IMPLEMENTOS RODOVIÁRIOS • ROAD TRANSPORT EQUIPMENT MANUFACTURERS

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