BrazilAutomotiveGuide_2023

42 Janeiro/January 2023 | AutoData | Brazil Automtive Guide “Se olharmos para o mercado, vemos players importantes de energia tentando entrar nesse segmento [de recarga de veículos elétricos] para explorá-lo no futuro”. Na Jaguar Land Rover, onde Oliveira é presidente da operação na América Latina e no Caribe, foi assinado no segundo semestre de 2022 um acordo de cooperação com a Vibra, para expandir a comercialização de energia para elétricos nos postos de combustível. Para este ano a projeção é a de que metade das uni- dades vendidas pela Jaguar Land Rover seja importada, o que deverá incluir, entre as opções, veículos eletrificados. Quanto aos lançamentos das importadoras Oliveira assinala que mais de 50% das novidades das associadas à Abeifa serão de modelos eletrificados: “As marcas as- sociadas à entidade respondem por 3% do mercado bra- sileiro, mas por 40% das vendas de híbridos e elétricos”. IMPOSTO DE IMPORTAÇÃO Atualmente 80% dos carros importados no Brasil vêm do México e Mercosul, portanto sem pagar imposto de importação. Apenas os 20% que vêm de outras origens, como Ásia e Europa, pagam alíquota de 35%. Deste volume os elétricos são isentos e os híbridos recolhem de 4% a 7%, dependendo de uma combinação de fatores. Oliveira não enxerga espaço para que as re- gras para os importados fora dessas zonas preferenciais mudem, assim como não vê o governo alterando a polí- tica para híbridos e elétricos. “Hoje 2,3% do mercado é de eletrificados, longe de ser um mercado maduro para falarmos de regravação de impostos.” Mas, se a alíquota cheia de 35% voltar a vigorar para todos os importados “o mercado de híbridos e elétricos no Brasil com certeza acaba”. Oliveira entende que ne- nhum produto vai ter preço competitivo para ser vendido no País pagando a tarifa normal, e que todo benefício que o cliente tem com a tecnologia nova vai embora com o preço extra.  To him there is no turning back from this path, and, the more brands should invest in this technology, the larger will be the available infrastructure. Mr. Krieger projects that until 2030 half of the premium models sold in the country will be electric. Mr. Oliveira from Abeifa believes that the phase in which car manufacturers invested on their own in infrastructure is coming to an end: “If we consider the market, we see key players in the energy business trying to penetrate this segment (recharge of electric vehicles) to get a foothold for the future”. At Jaguar Land Rover, where Oliveira is president of the operation in Latin America and the Caribbean, an agreement was signed in the second half of 2022 with Vibra, to the end of expanding commercialization of energy for electric cars in gas stations. For this year, projections are that half of the units sold by Jaguar Land Rover will be imported, and the lineup will include options for electric models. As to the introduction from the importers, Mr. Oliveira points out that over 50% of new products associated with Abeifa will be of electrified models: “Those brands that are associated with the entity account for 3% of the overall market, but they mean 40% of the sales of hybrids and electrical products”. IMPORT DUTIES Currently, 80% of imported cars came from Mexico and the Mercosur area, therefore free of import duties. Only those 20% coming from other markets, such as Asia and Europe pay the 35% duty. Out of this volume, electrical and hybrid models pay between 4 and 7%, depending on a series of factors. Mr. Oliveira sees no room for the rules involving products coming out of these preferred areas to change; neither does he anticipate changes in the rules for hybrids and electric models, “Today 2.3% of the market is for the electric models, therefore far from being a mature market which would call for an increase in taxes.” But, if a full 35% tariff should come back for all imported models, the market for hybrids and electric models is surely over.” Mr. Oliveira claims that no product could be priced competitively enough to sell in the country if it were to pay the normal duty, and that all benefits the client gets with the new technology would disappear with the extra price.  IMPORTADORES DE VEÍCULOS • VEHICLE IMPORTERS

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