BrazilAutomotiveGuide_2023

142 Janeiro/January 2023 | AutoData | Brazil Automtive Guide “The consumer, actually, does not analyze whether rates are high or low, he just figures out whether he can afford the monthly bill. If he thinks he can, he will trade his car in.” Concerning the growth in the availability of subscription services, Mr. Andreta Jr. believes that the new business model should not affect in a significant way the results obtained by the official distributors, for dealers have begun to offer this service too. But the executive believes that the Brazilian consumer aims at owning his own house and his own car, so he believes this new alternative has limited appeal. “The dealership has become a supplier of mobility, and it will sell whatever consumers demand. Recharge for electrical vehicles, shared bicycles, and automobile subscriptions. However, dealers are not yet ready, they are gearing up for that. Some will give up and some will enter the business”. The idea for survival in the distribution business is to improve clients’ experience and transform the physical space in a center where several services are offered to boost sales and the replacement of the vehicle by another one of the same brand, basis the after-sales experience. RETURN OF THE PROMOTIONS Bearing in mind the need to lure the consumer into the dealership once again, given that the pandemic expanded the habit of online purchasing – for stores were shut down at the peak of the Covid-19 outburst – dealerships picked up in offering the consumers discounts and other promotions, such as the Black Friday that took place in November. Even though in a not-so-aggressive fashion, car manufacturers authorized some discounts, lower monthly payments, financing with a zero rate, bonuses to enhance the dealership and vouchers for fuel, besides incentives in after-sales services and automobile subscription plans. The overall idea is to persuade the consumer that he still wants to have a car of his own. Even though there are many ways of locating that make the vehicle into a mobility service for a short, medium or long period, what was enhanced by the massive adhesion to the home office by people who no longer may have the desire to own a car, dealers still bet that the desire to own a car is still there. Dormant, but still there.  “O consumidor, na verdade, não faz a conta se os juros estão altos ou baixos, ele quer saber é se a parcela cabe no bolso dele. E cabendo no bolso, ele troca de carro.” Sobre o crescimento da oferta de planos de assinatura de veículos, Andreta Jr. avalia que o novo modelo de ne- gócio não deve impactar de forma relevante os resultados dos distribuidores oficiais, até porque os concessionários passaram a oferecer este serviço. Mas o dirigente avalia que o perfil do brasileiro é o de ter casa e carro próprios, portanto, para ele, a modalidade não deve crescer. “A concessionária tem se tornado um ponto de mobi- lidade e venderá o que o consumidor demandar. Recar- ga para veículos elétricos, bicicleta compartilhada, assi- natura de automóvel. Mas o revendedor ainda não está pronto, está se preparando para isso. Alguns desistirão e outros entrarão no negócio.” A ideia para a sobrevivência do ramo da distribuição é aprimorar a experiência do cliente e transformar o es- paço físico em um centro em que diversos serviços são oferecidos para estimular a venda e a troca do veículo por outro da mesma marca, com base na experiência do pós-venda. VOLTA DAS PROMOÇÕES Com o objetivo de atrair novamente o consumidor à concessionária, uma vez que a pandemia expandiu o modelo de compras on-line – diante do fechamento das lojas no ápice da disseminação do vírus da covid –, as re- vendedoras retomaram as ofertas de descontos e outras promoções, como aconteceu na Black Friday realizada em novembro. Ainda que de forma não tão agressiva quanto antes, as montadoras autorizaram a aplicação de alguns abatimen- tos, parcelas fixas menores, taxa zero no financiamento, bônus para valorizar a revenda e voucher de combustível, além de ofertas em serviços de pós-venda e planos de aluguel por assinatura. A ideia é plantar a semente no consumidor de que ele ainda deseja ter um carro para chamar de seu. Apesar das muitas modalidades de locação que transformam o veículo em um serviço de mobilidade por curto, médio ou longo prazo, o que foi potencializado pela adesão massiva ao home office por pessoas que deixaram de precisar de um automóvel próprio, os concessionários apostam que desejo pela propriedade do bem ainda está ali, adorme- cido, mas está.  ASSOCIAÇÕES DE CONCESSIONÁRIOS • DEALERS ASSOCIATIONS

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