BrazilAutomotiveGuide_2023

10 Janeiro/January 2023 | AutoData | Brazil Automtive Guide 40 Cidades/Cities 58 Fábricas/Factories 9 Estados/States 27 Associadas/Associates Indústria de veículos em 2022 Vehicle industry in 2022 picking up and by the end of July, the numbers were virtually at the same level of 2021. In August and the following months the trend seemed consolidated, and by the end of 2022 the result came in line with Anfavea’s forecast: from January through December 2 million 370 thousand vehicles were produced a small increase of 2.2% as compared to last year. Last year was also the year when hybrid and electric models enjoyed expressive growth. In 2022 about 50 thousand electrified cars and light commercial vehicles were sold, the highest volume ever, for an increase of 41% over the previous year, even though compared to the market as a whole they represent just about 2.5%. Domestic retail also relies on the supply of products imported by the eleven brands associated with Abeifa, which from January through December sold 21.1 thousand units, a decrease of 17% over the previous year. Again, the lack of semiconductors was a global issue and affected domestic importers as well, which had trouble supplying dealers. In the two-wheel side of the business, motorcycle manufacturers installed in PIM, Polo Industrial de Manaus, AM, represented by Abraciclo, produced last year 1 million 420 thousand units, for an increase of 19% as compared to 2021. For 2021 the forecast is more growth, but manufacturers will have to invest in additional capacity. PROFILE The year 2022 saw the arrival of yet another manufacturer into the country, Chinese GWM, Great Wall Motor, which last January took over a plant in Iracemápolis, SP, acquired in late 2021 from Mercedes- já estava quase empatado com 2021. Em agosto e pelos meses seguintes esse movimento se consolidou e, no fim de 2022, o resultado ficou em linha com a previsão da Anfavea: de janeiro a dezembro foram produzidos 2 mi- lhões 370 mil veículos, leve incremento de 2,2% na com - paração com o ano anterior. O ano passado também foi marcado por mais um ex - pressivo salto nas vendas de veículos híbridos e elétricos. Foram vendidos em 2022 ao redor de 50 mil automóveis e comerciais leves eletrificados, o maior volume já regis - trado, o que representa crescimento de 41% sobre o ano anterior, mas a representatividade ainda é baixa, apenas cerca de 2,5% do mercado total no País. O varejo nacional também conta com o abastecimen- to de veículos importados de onze marcas associadas à Abeifa, que de janeiro a dezembro comercializaram 21,1 mil unidades, queda de 17% sobre 2021. A falta de se - micondutores foi um problema global e também afetou os importadores no Brasil, que encontraram dificuldades para abastecer as revendas. No setor de duas toras, as fabricantes de motocicletas instaladas no PIM, Polo Industrial de Manaus, AM, repre- sentadas pela Abraciclo, produziram no ano passado 1 milhão 420 mil unidades, expansão de 19% em compara - ção com 2021. Para 2023 a expectativa é de continuida - de do crescimento, mas as fabricantes terão de investir em aumento de capacidade. PERFIL O ano de 2022 marcou a chegada de mais uma fabri- cante ao Brasil, a chinesa GWM, Great Wall Motor, que em janeiro tomou posse da fábrica de Iracemápolis, SP, adquirida no fim de 2021 da Mercedes-Benz. A planta DESEMPENHO & PERFIL • PERFORMANCE & PROFILE

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