BrazilAutomotiveGuide_2022

Janeiro/January 2022 | AutoData | Brazil Automtive Guide 134 Isso porque, contextualiza, o consumidor passa quase 90% do tempo pesquisando em sites de monta - dora e concessionárias. “Esse comportamento alterou o padrão de consumo. Tudo agora passa pelo digital. Quando ele chega na loja, já sabe o que quer. Estámuito mais informado e quem o recebe teve de se reciclar e se preparar para atender o desejo e as orientações desse cliente.” Na avaliação do diretor, a finalização da venda na concessionária é tão importante como a comunicação virtual, pois o cliente quer sentir o produto, fazer um test drive. “Por isso a Fenabrave incentiva, constantemente, a reciclagem dos colaboradores da rede. Tanto que possui universidade com ensino à distância voltada a esse público, com grades sempre atentas ao que o mercado demanda. Mais de 70 mil profissionais já passaram por ela desde que foi criada, em 2001.” A fim de manter a rentabilidade, o executivo disse que as concessionárias deixaram de simplesmente ser um lugar para vender veículos e se tornaramprovedores de mobilidade: “É preciso realizar contínuo processo de melhoria, cuidando também do pós-venda, da troca de peças, se especializando em serviços agregados”. Para este ano, Franciulli justificou que ainda é difícil ter projeção das vendas, pois apesar de haver de - manda, a frota de veículos é velha e não há incentivo à renovação. “Tudo vai depender da nossa economia. Temos problema crônico de distribuição de renda. O setor já foi muito pujante e chegou a quase 5 milhões de veículos. E pode voltar a crescer, mas vai depender da solução da crise dos semicondutores, pois hoje há muita ociosidade na indústria. Acredito em uma manutenção em 2022 e retomada do crescimento somente em 2023.”  was accelerated by the pandemic, as well as the digitalization of the industry. Dealers had to reinvent themselves, for we had to cram ten years in just two. The dealerships are currently well structured, for nowadays everything runs in real-time, and the information must be a click away, even if the sale is closed in the dealership”. This is because, Franciulli points out, the consumer spends about 90% of his time searching manufacturers’ and dealerships’ sites. “This behavior has changed consumer patterns. Nowadays everything goes through digital. When the customer walks into a store, he already knows what he wants. He is much more informed and whoever serves him had to prepare himself to cater to the desires and requests of this client.” In Franciulli’s perception the closing of the sale is as important as the virtual communication, for the customer wants to feel the product, make a test-drive. “That’s why Fenabrave encourages the retraining of staff members in the network, on an ongoing basis. So much so that it runs an online university for this audience, with courses focused on this particular public. Over 70 thousand professionals have attended courses since it was established in 2001.” To keep profitability levels, states the executive, the dealerships have grown from being a place where to buy a car into a mobility provider. “It is imperative to engage in a continuous improvement process, looking also to the after-sale, to parts replacement, specializing in added-value services”. For this year Franciulli states that it is difficult to make a sales projection, for, even though there is demand, the fleet is old and there are no incentives for renewal. “It all will hinge on the overall economy. We have an intractable problem, which is income distribution. The car industry was once very vibrant, reaching close to 5 million units sold. And it may grow again, but it all depends on the semi-conductor crisis being solved, for today there is a lot of idle capacity in the industry. I believe in the maintenance of production levels in 202, with growth in 2023 only.”  Freepik/senivpetro

RkJQdWJsaXNoZXIy NjI0NzM=