BrazilAutomotiveGuide_2021

60 Janeiro 2021 | AutoData | Brazil Automtive Guide States Norberto Fabris, president of Anfir, the association representing the road implements manufacturers installed in the country: “If we keep up the current pace, we will have a lower reduction in the total market than last year, maybe even close to zero. It was not easy, but the players adjusted their business profiles to the new scenario, and this explains the gradual recovery of the business”. According to the evaluation of the association, licensing of implements like tow trucks and semi- trailers, because of demands in the marketplace, exceeded 60 thousand units up to November. This volume is 2.6% higher than that for the same period of last year when 58.5 thousand units were licensed in this category. Total licensing, taking into account those involving bodies on chassis, added up to 108.8 thousand units in the 11 months through November. This translates into a reduction of 1.7% as compared to the volume for the period of January through November of 2019. As stated by Fabris, expectations are that sales in 2020 will be on a par with those of 2019, which, given all the intervening factors, can be considered as positive: “We must be optimistic because Brazil is the breadbasket of the world, we are a major producer of agricultural commodities and that production has to be sold. We look forward to 2021 with optimism, with a recovery in volumes after vaccines are available. Right now in November, we see indications of the rebound in business in this context”. Companies in the business also foresee better results in exports for next year. Up until October, given that markets in Latin America, the key destination for the road implements produced here, just shut down, there was a reduction of 19.5% as compared to the same period of last year. Shipments in November have not been factored in yet. Up to December, Anfir projections say that 6% of production in the sector for all of 2020 will be exported. This figure could be higher in the next year, states Fabris, reaching as much as 15% of total volume. explica a recuperação gradual do segmento”. Segundo balanço da associação os emplacamen- tos de implementos do tipo reboque e semirreboque, por causa das demandas do campo, chegaramamais de 60 mil unidades até novembro. O volume é 2,6% superior àquele registrado em igual período no ano passado, quando foram emplacados na categoria 58,5 mil unidades. Os emplacamentos totais, considerando também aquele realizados na categoria carrocerias sobre chassi, somaram 108,8 mil unidades no acumulado do ano até novembro. O resultado representa queda de 1,7% ante volume registrado no janeiro-novembro de 2019. De acordo com Fabris a expectativa é a de que as vendas em 2020 terminem empatadas com 2019, o que considera algo positivo em uma realidade pandêmica: “Temos de ser otimistas porque o Brasil é o celeiro domundo, somos um importante produtor de insu- mos agrícolas e essa produção precisa ser escoada. Vemos um 2021 com otimismo, com retomada do volume a partir da chegada da vacina. Agora em novembro já vimos sinais da recuperação dentro desse contexto”. As empresas do setor também esperammelhor resultado na exportação no ano que vem. Até outu- bro, dado o fechamento dos mercados na América Latina, principal destino dos implementos rodovi- ários produzidos aqui, houve retração de 19,5% na comparação com igual período do ano passado. A associação ainda não computou os embarques realizados em novembro. Até dezembro as projeções daAnfir dizemque 6% da produção do setor em 2020 terão como destino as demandas do Exterior. Esse índice poderá ser maior nos próximos anos, acredita Fabris, podendo chegar a até 15%. FABRICANTES DE IMPLEMENTOS RODOVIÁRIOS » ROAD IMPLEMENTS MANUFACTURERS

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