BrazilAutomotiveGuide_2020

Manufacturers, results should be higher than 2018 by 8%, when 20 424 products were produced and 5 627 gone to other countries. According to Ruben Antonio Bisi, president, the worst of the economic squeeze seems to be over for the bus body manufacturers. “We are, however, very far from the numbers we had before the crisis: in 2012 we produced 32 881 units, in 2013, 32 931 units and, in 2014, 27 449.” In Fabus evaluation some factors have had a positive impact on the sector, such as the surge in the urban buses market, which has grown by 32% compared to last year, and the coming back of the purchase of models for the school bus market in the Way to School federal program. For 2020 the entity’s expectations are for an increase of 5%. “We believe that the market could comprise around 1 thousand more units. The freight market should take up purchases again as a result of the GDP growth and the decrease in joblessness. Beyond this it will be an election year, when usually there is a replacement of the eet, that, in all of its segments, has reached a high average lifespan.” On the other hand the sector is still unconvinced about some issues for next year, such as the impact of Resolution 71/2019 of the Program for Partnerships and Investment of the Federal Government, which deregulates interstate and international passenger transport. “We have some unknown factors that will have an e ect on the market. Among them, in which way the funds for the purchase of school buses by the Ministry of Education will be allocated, the regulation of Apps for personal transportation and BNDES interest rates.” On their side production of bus chassis recorded a reduction of 3.7% from january through october of 2019 compared to 2018, according to Anfavea. In 2019, in the 10 rst months of the year, 24 433 units were produced compared to 25 361 units in 2018. The main loss occurred in the road equipment segment, at 17.6%. In the urban vehicles segment there was a slight increase of 0.4%. In registrations there was a substantial increase of 42.7% compared to the same period of 2018, with 17 353 units licensed up to october of 2019. De acordo com Ruben Antonio Bisi, presidente, a pior fase da retração econômica já passou para o segmento de fabricantes de carrocerias de ônibus. “Entretanto estamos muito longe dos números de produção de antes da crise: em 2012 foram produzidas 32 mil 881 carrocerias, em 2013 foram 32 mil 931 unidades e em 2014 chegamos a 27 mil 449”. Na avaliação da Fabus alguns fatores têm impactado positivamente o setor como a retomada do mercado de ônibus urbanos, que apresenta crescimento em relação ao ano anterior de 32%, e a volta das compras de modelos escolares para o programa federal Caminho da Escola. Para 2020 a expectativa da entidade é um incremento de 5%. “Acreditamos que o mercado pode agregar em torno de 1 mil unidades. O mercado de fretamento deverá retomar as compras em função do aumento do PIB e do nível de emprego. Além disso será um ano eleitoral, quando normalmente há uma renovação da frota, que, aliás, em todos os segmentos, atingiu idade média elevada.” Por outro lado, o setor ainda tem algumas dúvidas em relação ao próximo ano, como quais serão os impactos da Resolução 71/2019 do Programa de Parcerias e Investimentos, PPI, do Governo Federal, que desregulamenta o transporte interestadual e internacional de passageiros. “Temos algumas incógnitas que irão in uenciar o mercado, como a destinação de verbas para a compra de ônibus escolares, a regulamentação de aplicativos de transporte e as taxas de juros do BNDES.” Por seu lado a produção de chassis de ônibus apresentou queda de 3,7% de janeiro a outubro de 2019 em comparação ao ano anterior de acordo com a Anfavea. Em 2019 foram produzidas 24 mil 433 unidades e no mesmo período de 2018 o volume chegou a 25 mil 361. A maior redução foi no segmento de rodoviários, de 17,6%. Nos urbanos, leve incremento de 0,4%. Os licenciamentos, por sua vez, cresceram 42,7%, em relação ao mesmo período do ano passado, para 17 mil 353 unidades até outubro. 63 2020 | Brazil Automotive Guide

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