BrazilAutomotiveGuide_2020

SEMPRE O MESMO VILÃO Alta do dólar foi mais uma vez o principal entrave às vendas dos importadores. E assim deve continuar em 2020. “Sometimes being in the car import business in Brazil is akin to gambling in a casino where the rules keep on changing”. The outburst, made at the beginning of the 2000 decade, during a time of US Dollar instability by a seasoned importer, is still amazingly up-to-date. The substantial rise in the US Dollar value throughout 2019 played against the expectations of Abeifa, the Brazilian Association of Autocars Importers and Manufacturers, that the industry could attain a solid recovery during the year. In addition, it makes it nearly impossible to predict what may happen in 2020. “We root for the Brazilian economy to nd the growth route and for the exchange rate to nd again an acceptable level. In the absence of these two factors it will be very hard to project market performance in 2020 for the imported products sector”, states the president of Abeifa, José Luiz Gandini. In 2018 Abeifa closed the year with an upswing of 27% in the registration of vehicles of its associates, for a total of 61 281 units, as 37 582 imported plus 23 699 from the four associates which, besides importing, feature production lines in Brazil. In an optimistic mood brought about by the prospects of an economy upswing as well as the stabilization of the US Dollar, the entity started À s vezes trabalhar com importação de automóveis no Brasil é como jogar em um cassino em que as regras mudam a todo momento.” Feito no começo da década de 2000, durante uma fase de instabilidade do dólar, o desabafo de um veterano importador continua incrivelmente atual. A forte elevação da cotação da moeda estrangeira ao longo de 2019 jogou contra as expectativas da Abeifa, Associação Brasileira das Empresas Importadoras e Fabricantes de Veículos Automotores, de conseguir uma recuperação sólida durante o ano. E torna inviável qualquer previsão sobre o que pode acontecer em 2020. “Torcemos para que a macroeconomia brasileira retome o rumo do crescimento e que o câmbio volte a se estabilizar em patamares aceitáveis. Sem esses dois fatores é difícil projetar o comportamento do mercado brasileiro em 2020 para o setor de importados”, analisa o presidente da Abeifa, José Luiz Gandini. Em 2018 a Abeifa fechou seu balanço com alta de 27,3% nos emplacamentos de veículos de suas associadas, total de 61 mil 281 unidades, sendo 37 mil 582 de importados e 23 mil 699 das quatro liadas que, além de importar, têm linhas de produção no Brasil. Otimista diante das perspectivas de retomada econômica e de estabilização do dólar em iMPortadores de veÍculos » iMPorters Always the same bad guy Once again the appreciation of the US currency was the main roadblock to importers’ sales. And probably it will be in 2020 too. 34 Brazil Automotive Guide | 2020

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