BrazilAutomotiveGuide_2020

15 2020 | Brazil Automotive Guide Divulgação/Anfavea Trade agreement Mercosul-European Union and connectivity norms are the challenges ahead for the automotive industry in the next few years Even though slightly below expectations sustained at the beginning of the year, the automotive industry has few complaints concerning 2019. In January of that year, Anfavea forecast a growth rate for the internal market of about 11% for the year, considering all industry segments, cars, light commercial vehicles, trucks, agricultural machinery,  and construction equipment. Ten months afterward the forecast was reviewed down to 9.1%. Even though lower than originally expected, the increase in sales for the third consecutive year encourages optimistic projections for 2020. To Luiz Carlos Moraes, president of Anfavea, doubtless, the business context will be better is 2020 than in 2019, even though not quite ideal for the automobile industry. “There are signs of recovery on the horizon, but with some clouds in the sky. Among the positive developments are the reduction in credit rates and the newfound interest of banks in making credit available.” Future scenarios are still blurry, though. The year 2018 was notable for the approval of the decree that regulates Rota 2030 and criteria for emissions, such as Phase P8 from Proconve, Program for Air Pollution Control by Automotive Vehicles, and Resolution 490 from Conama, the National Council for the Environment. However other questions have since come up or proved more relevant in 2019. One of then is the trade agreement on Mercosur and the European Union. If everything goes according to plan, soon there will be a quota for imports of vehicles from Europe with lower tari s, which will be reduced year by F icou um pouco abaixo do que se esperava no começo do ano, mas em linhas gerais a indústria automotiva tem pouco a reclamar do ano de 2019. Em janeiro a Anfavea previa crescimento do mercado interno de cerca de 11% para o ano, considerando todos os segmentos da indústria – automóveis, comeciais leves, caminhões e máquinas agrícolas e de construção. Dez meses depois a projeção foi revisada para 9,1%. Ainda que menor do que inicialmente esperado, o aumento de vendas pelo terceiro ano consecutivo estimula projeções otimistas para 2020. Para Luiz Carlos Moraes, presidente da Anfavea, não há dúvidas de que o ambiente de negócios será melhor em 2020 do que foi em 2019, ainda que não exatamente ideal para a indústria automobilística. “Há sinais de recuperação econômica no horizonte, mas com algumas nuvens no céu. Na lista de fatores favoráveis estão a queda das taxas de juros e o interesse dos bancos em facilitar o crédito.” O cenário futuro, entretanto, carece de de nições. Se o ano de 2018 foi marcado pela assinatura do decreto que regulamenta o Rota 2030 e normas de emissões como a fase P8 do Proconve, o Programa de Controle da Poluição do Ar por Veículos Automotores, e a resolução 490 do Conama, Conselho Nacional do Meio Ambiente, outras perguntas se apresentaram ou mostraram-se mais pertinentes em 2019. Uma delas é o acordo envolvendo o Mercosul e a União Europeia. Caso tudo caminhe conforme o previsto, em pouco tempo haverá uma cota para importação de veículos da Europa com menor tarifa, que será reduzida ano a ano. Com isso as questões de competitividade da indústria nacional ganham ainda maior senso de urgência. Além disso ainda há regulamentações especí cas do programa Rota 2030 que não foram publicadas pelo governo federal. A

RkJQdWJsaXNoZXIy NjI0NzM=